Tassulla on tarina: Tavoitteena uusia tuotteita ja palveluita karhubrändistä, villiyrteistä, villiruuasta ja suoympäristöstä

Vaara-Karjalan kulttuuriyhdistys haluaa innostaa Ilomantsin ja lähialueiden yrittäjiä kehittämään uusia karhubrändiin, villiyrtteihin, villiruokaan sekä suoympäristöön liittyviä palveluita ja tuotteita. Tarkoitus on hyödyntää Karhufestivaalista tunnettua itäisin ja iloisin -imagoa ympärivuotiseksi houkuttimeksi.

Vaara-Karjalan kulttuuriyhdistyksen Timo Rekon mukaan kyseessä on Itä-Suomen yliopiston ja Suomen ympäristökeskuksen kanssa yhteistyössä toteuttava kaksivuotinen hanke, jossa kulttuuriyhdistyksen osuus on edesauttaa nimenomaan paikallisten yritysten ja yhdistysten toimintaa.

”Tavoittelemme tähän työhön mukaan 15–20:tä yritystä ja yhdistystä Ilomantsista ja lähialueilta. Ensimmäinen vaihe koostuu muun muassa palvelujen ja tuotteiden ideoinnista, ja niiden jatkokehittelemiseen on tarjolla palvelumuotoilijan apua vuonna 2025. Tähän kehittämistyöhön osallistuminen on maksutonta”, Reko valaisee.

Mukaan lähtevistä tahoista tehdään myös esittelyt näille Tassulla on tarina -verkkosivuille sitä mukaa kun osallistuminen varmistuu. Lisäksi mukaan tulevat yritykset ja yhteisöt esitellään sanoin ja kuvin karhuaiheisen näyttelyn yhteydessä kesällä 2025 Ilomantsin Kansallistalossa.

Tavoitteena elinvoimaa ja liiketoimintaa

Karhufestivaali on toiminut Ilomantsissa jo yli kymmenen moottorisahaveistokilpailun verran. Rekon mukaan tapahtuma on Villiruokafestarin ohella kiinnostanut paikallisia toimijoita, mutta mahdollisuuksia ja tarvetta näiden kahden teeman laajempaan hyödyntämiseen on ehdottomasti olemassa.

”Karhuteeman hyödyntäminen tuotteissa ja palveluissa on ollut lopulta aika vähäistä. Ilomantsi tarvitsee elinvoimansa ylläpitoon rohkeitakin ideoita ja kaiken mahdollisen yhteistyön.”

Reko heittää tulevaisuuden esimerkeiksi muun muassa pienten karhuveistosten myymisen useammassa eri paikassa ympäri vuoden sekä yleensä karhuun, puisiin karhuveistoksiin ja karhumytologiaan liittyvät opastukset ja matkailupalvelut, villiruoka- sekä villiyrttituotteet ja tapahtumien pop up -ruokatempaukset.

Karhun talviunta matkailuun?

Vaara-Karjalan kulttuuriyhdistyksen hankekoordinaattori Riitta Ryynänen näkisi ilomantsilaisille matkailuyrityksille osuvana palveluna vaikkapa Karhun talviuni -tuotepaketin.

”Siinäpä olisi houkutteleva reissu monelle stressaantuneelle nykyihmiselle. Kännykät sammuksiin, rauhallista unta hiljaisuudessa, maistuvaa lähi- ja villiruokaa, leppoisia kävelylenkkejä hämärähyssyssä ja pötköttelyä lumihangella tähtitaivasta katsellen. Tämä ei varmastikaan ole massatuote mutta herättäisi varmasti huomiota ja toimisi markkinoinnin buustina mm. sosiaalisessa mediassa.”

Ryynänen hakee palvelujen ja tuotteiden kehittämistyöhön mukaan haluavia yrityksiä ja yhdistyksiä vielä alkuvuonna 2025. Tähtäimenä on, että puolet olisivat matkailu- ja ravintola-aloilta ja loput muita toimijoita.

”Kaikki mukaan lähtemisestä kiinnostuneet, ottakaa yhteyttä esimerkiksi sähköpostitse: mslvaarakarjala@gmail.com.”

Jo tehdyt Tassulla on tarina -esittelyt löytyvät tämän sivun alasivuilta yrityksen tai ihmisen nimellä. Lisää tarinoita ilmestyy vuoden 2025 alkukuukausien aikana.